Synes du strømregningen din var unormalt høy? Det kan være flere grunner til det. Noen ting kan du påvirke selv, mens andre drives av været og strømmarkedet. Her er noen av årsakene:
Høyere strømpris
Strømprisene på kraftbørsen (spotpris) og forbruket ditt varierer gjennom året. For eksempel bruker de fleste mer strøm til oppvarming om vinteren. På grunn av høyere etterspørsel i strømmarkedet er prisene normalt også høyere om vinteren, spesielt når det er kaldt og tørt. Samtidig kan kalde perioder og lite nedbør føre til høyere strømpriser også andre tider av året – ikke bare om vinteren.
Etter et 2020 med historisk lave strømpriser, ble 2021 et rekordår for høye strømpriser på strømbørsen. Gjennomsnittet for 2021 på Østlandet ble på litt over 105 øre − nesten ni ganger høyere enn snittet for hele 2020 – og det høye prisnivået har fortsatt har fortsatt gjennom 2022 og utover 2023.
Til sammenligning forventes snittprisen å ligge på rundt 50 øre i løpet av et «vanlig» år på Østlandet.
Mye av forklaringen er at det over tid har vært lite regn, det er derfor mindre vann i vannmagasinene til kraftprodusentene enn normalt. Det har også vært lite vind, som har gitt lite av den billige vindkraften.
Samtidig er det ikke bare været som påvirker strømprisene våre her hjemme. Norge er tilknyttet kraftmarkedet i resten av Nord-Europa, hvor gass og kull fortsatt er en viktig del av kraftproduksjonen. Er gass og kull dyrt, og tilhørende CO2-kvoter dyre, blir strømprisen ute i Europa høy. Siden Norge er tilknyttet samme kraftmarked, med import og eksport av strøm, blir også prisen på strøm fra norske kraftprodusenter høyere.
Les også: Derfor er strømprisene så høye i år (2021)
Begrensninger i overføringskapasiteten (hvor mye strøm nettet kan frakte fra et område til et annet) gjør også at de sørligste prisområdene i Norge (Oslo, Kristiansand og Bergen) i større grad enn de nordlige og billigere prisområdene (Molde, Trondheim og Tromsø) har en strømpris som for tiden ligger nærmere det den er i landene rundt oss.
Les også: Slik fungerer strømmarkedet.
På Min side og i appen vår kan du se hva strømprisen er i dag, og hva den blir i morgen – time for time. Har du en spotprisavtale kan du dermed spare penger ved å flytte noe av strømforbruket ditt over til timer av dagen der prisen er lavere.
Vil du dykke dypere ned i spotprisen og strømmarkedet, kan du besøke kraftbørsen Nord Pool sine hjemmesider.
Økt strømforbruk
Hvor mye strøm du bruker varierer gjennom året. Det er vanlig å regne at omtrent 70 prosent av strømforbruket går til elektrisk oppvarming og varmtvann. Strømforbruket ditt øker derfor vanligvis i kalde vintermåneder sammenliknet med varmere tider.
Strømforbruket øker også dersom man kjøper noe nytt som bruker mye strøm, for eksempel elbil, varmekabler eller lignende. Familier med barn bruker ofte mer strøm til varmtvann og klesvask enn før.
Du kan logge inn på Min side eller i appen vår for å se forbruket ditt og for å sammenligne med tidligere perioder.
Vil du lese mer om strømsparing? Du finner gode sparetiltak tilpasset deg og din bolig under Sparetiltak-fanen på Min side og appen.
Mistenker du feil med strømmåleren din? Det er din lokale netteier som eier strømmåleren din og som er ansvarlig for å måle strømforbruket ditt. Forbrukstallene sendes deretter videre til oss. Ved mistanke om feil må du derfor ta direkte kontakt med netteier for hjelp. Navnet og kontaktinformasjonen til din netteier finner du på side 2 av din strømregning.
Nettleie
Vi fakturerer nettleie for mange av landets netteiere, sammen med kostnaden for strøm fra oss. Dette kan gjøre at totalsummen på fakturaen er høyere enn du er vant til. Hva som er nettleie og hva som er strøm kommer tydelig frem på fakturaen din.
Les mer på Fortumbloggen: Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Les også: Dette må du vite om den nye nettleiemodellen
Annen årsåk?
For å få en forklaring på hvorfor akkurat din faktura er høyere enn forventet, anbefaler vi deg å kontakte vår hyggelige kundeservice, så finner vi ut av det sammen.