Spørsmål og svar om faktura og betaling.
Spørsmål og svar om faktura og betaling.
På Min side og i appen vår kan du blant annet:
Ordningen innebærer at hvis den gjennomsnittlige spotprisen der du bor blir over 87,5 øre per kWh (70 øre ekskl. mva.) i løpet av en måned, kompenserer staten for en viss del av strømprisen over dette nivået.
Du trenger ikke gjøre noe for å få kompensasjonen, beløpet vil bli automatisk trukket fra nettleien din på regningen fra netteieren din.
Staten kompenserer for 80 prosent av strømprisen over 87,5 øre per kWh.
Les mer om kompensasjonsordningen her.
📱 Lurer du på hvor mange kWh du bruker i måneden? Det får du full oversikt over i appen vår!
Ta kontakt med ditt lokale nettselskap dersom du lurer på noe. Det er nettselskapene som har ansvaret for å administrere ordningen, og kompensasjonen trekkes fra på regningen for nettleie.
Du finner også mer informasjon om ordningen hos Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Kunder med Lik betaling vil selvfølgelig også få kompensasjonen på lik linje med kunder uten Lik betaling. Kompensasjonen vil påvirke saldoen din, ikke det månedlige Lik betaling-beløpet. Du kan selv se kompensasjonen fra støtteordningen på det faktiske forbruket som ligger vedlagt i Lik betaling-fakturaen.
Synes du strømregningen din var unormalt høy? Det kan være flere grunner til det. Noen ting kan du påvirke selv, mens andre drives av været og strømmarkedet. Her er noen av årsakene:
Høyere strømpris
2021 var et rekordår for strømpriser på strømbørsen. August var den dyreste augustmåneden noensinne, med 93,5 øre per kilowattime i månedlig snittpris på Østlandet. September fulgte opp med et rekordhøyt snitt på hele 1,35 kroner, mens snittet for oktober landet på 1,2 kroner. Snittet for november ble 1,32 kroner – med enkelttimer som kostet over 5 kroner, mens snittet for desember ble rekordhøye 2,21 kroner – med enkelttimer opp mot 8 kroner.
Gjennomsnittet for januar til og med desember 2021 på Østlandet er på litt over 105 øre − nesten ni ganger høyere enn snittet for hele 2020, som snittet på i overkant av 12 øre per kilowattime. Til sammenligning forventes snittprisen å ligge på rundt 50 øre i løpet av et «vanlig» år på Østlandet.
Mye av forklaringen er at det har regnet lite, det er derfor mindre vann i vannmagasinene til kraftprodusentene enn normalt. Det har også vært lite vind, som har gitt lite av den billige vindkraften.
Samtidig er det ikke bare været som påvirker strømprisene våre her hjemme. Norge er tilknyttet kraftmarkedet i resten av Nord-Europa, hvor gass og kull fortsatt er en viktig del av kraftproduksjonen. Er gass og kull dyrt, og tilhørende CO2-kvoter dyre, blir strømprisen ute i Europa høy. Siden Norge er tilknyttet samme kraftmarked, med import og eksport av strøm, blir også prisen på strøm fra norske kraftprodusenter høyere.
Les også: Derfor er strømprisene så høye i år
Begrensninger i overføringskapasiteten (hvor mye strøm nettet kan frakte fra et område til et annet) gjør også at de sørligste prisområdene i Norge (Oslo, Kristiansand og Bergen) i større grad enn de nordlige og billigere prisområdene (Molde, Trondheim og Tromsø) har en strømpris som for tiden ligger nærmere det den er i landene rundt oss.
Les mer på Fortumbloggen: Strømpriser – hvorfor varierer de så mye?
På Min side og i appen vår kan du se hva strømprisen er i dag, og hva den blir i morgen – time for time. Har du en spotprisavtale kan du dermed spare penger ved å flytte noe av strømforbruket ditt over til timer av dagen der prisen er lavere.
Vil du dykke dypere ned i spotprisen og strømmarkedet, kan du besøke kraftbørsen Nord Pool sine hjemmesider.
Økt strømforbruk
Hvor mye strøm du bruker varierer gjennom året. Det er vanlig å regne at omtrent 70 prosent av strømforbruket går til elektrisk oppvarming og varmtvann. Strømforbruket ditt øker derfor vanligvis i kalde vintermåneder sammenliknet med varmere tider.
Strømforbruket øker også dersom man kjøper noe nytt som bruker mye strøm, for eksempel elbil, varmekabler eller lignende. Familier med barn bruker ofte mer strøm til varmtvann og klesvask enn før.
Du kan logge inn på Min side eller i appen vår for å se forbruket ditt og for å sammenligne med tidligere perioder.
Vil du lese mer om strømsparing? Vi har samlet alle våre beste strømsparetips i én portal - den finner du her. Du finner også gode sparetiltak tilpasset deg og din bolig under Sparetiltak-fanen på Min side.
Nettleie
Vi fakturerer nettleie for mange av landets netteiere, sammen med kostnaden for strøm fra oss. Dette kan gjøre at totalsummen på fakturaen er høyere enn du er vant til. Hva som er nettleie og hva som er strøm kommer tydelig frem på fakturaen din.
Les mer på Fortumbloggen: Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Annen årsåk?
For å få en forklaring på hvorfor akkurat din faktura er høyere enn forventet, anbefaler vi deg å kontakte vår hyggelige kundeservice, så finner vi ut av det sammen.
Får du papirfaktura i posten?
Du vil normalt motta faktura i den andre eller tredje uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har kommet til vanlig tid, da den i noen tilfeller kan komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min side eller i appen vår.
Bruker du eFaktura?
Du vil motta faktura i nettbanken rundt andre uken i hver måned. Du trenger ikke bekymre deg dersom fakturaen ikke har har kommet til vanlig tid. Den kan i noen tilfeller komme senere. Du kan også se dine fakturaer på Min side eller i Mitt Fortum-appen.
Ja, det kan du. Kontakt kundeservice, så ordner vi det.
Ja, det gjør det. Som følge av forsinket betaling vil rente på 8,50 % per år påløpe på utestående beløp fra fakturaens forfallsdato fram til hele beløpet er betalt.
Påløpt forsinkelsesrente vil bli lagt på neste faktura.
eFaktura - motta regningen elektronisk
eFaktura betyr at du mottar en elektronisk faktura til nettbanken din, i stedet for å motta en papirfaktura i posten. Dermed slipper du å betale et tillegg på 69 kr for papirfaktura. Alle detaljer for betalingen er allerede ferdig. Alt du trenger å gjøre er å godkjenne den for betaling. eFaktura bestiller du i nettbanken din.
AvtaleGiro - betal regningen automatisk
Med AvtaleGiro betales fakturaen automatisk, direkte fra kontoen din. Betalingen din vil alltid skje automatisk på forfallsdagen, så du trenger ikke å bekymre deg om påminnelsesavgifter og sen betaling.
Har du bare Avtalegiro sender vi fortsatt en fakturakopi i posten til deg. Om du vil slippe tillegget for papirfaktura på 69 kr, anbefaler vi at du oppretter eFaktura (eller e-postfaktura) i tillegg til AvtaleGiro.
eFaktura må du takke ja til i nettbanken din. Har du takket ja til eFaktura i nettbanken din, vil du motta fakturaen fra oss som eFaktura.
Det er enkelt å motta fakturaen via epost. Da kommer den direkte til din e-postadresse hver måned, i god tid før forfallsdagen. E-postfakturaen ser ut akkurat som papirfakturaen, men du slipper å betale et tillegg for papirfaktura.
Send oss en e-post og oppgi ditt kundenummer eller fakturanummer. Du finner begge disse på fakturaen din. Angi også hvilken e-postadresse du vil ha fakturaen sendt til.
Er det noe du ikke er fornøyd med, vil vi gjerne at du tar kontakt med oss. Ring oss på 21 49 49 49 eller send oss en e-post, så gjør vi alt vi kan for å løse det sammen med deg.
Har du vært i kontakt med oss uten å få løst saken din, har du mulighet til å klage til elklagenemnda.no.
Om klagemuligheter
I strømmarkedet har du som forbruker flere aktører det kan klages til:
Fortum er sertifisert i ordningen Trygg Strømhandel. Dersom du mener at vi ikke opptrer i henhold til sertifiseringsordningen, kan du rapportere dette. Se energinorge.no/trygg-stromhandel.