Spørsmål og svar om lading av elbil
Her finner du svar til spørsmål rundt lading av elbil på ladestasjoner.
Her finner du svar til spørsmål rundt lading av elbil på ladestasjoner.
Du kan registrere deg ved å opprette en ny bruker med e-postadressen din. Deretter vil en verifiseringskode bli sendt til deg via din e-post. Denne koden bruker du til å logge deg på appen.
Du kan bestille en ladebrikke i Fortum Charge & Drive-appen ved å følge disse stegene:
1. Profil
2. Ladebrikker
3. Bestill ny ladebrikke
Ladebrikken blir sendt til deg i posten og levert innen 2 uker fra bestillingsdato.
Under «kart» i appen vår kan du se om laderen du står på er tilgjengelig til å kunne startes med appen.
Fra 1. desember 2022 kan du ikke lenger betale med SMS på ladestasjoner merket med Fortum Charge & Drive. Vi henviser til applikasjonen eller ladenøkkelen (RFID-brikke eller kort) for å starte og stoppe lading.
Vennligst ta kontakt med kundeservice på telefon, e-post eller chat for å slette kontoen din.
Ja, det kan du. Husk å velge periode og spesifikk ladebrikke.
Du kan velge mellom betalingskort eller fakturabetaling som betalingsmåte. I noen tilfeller er det mulig å benytte seg av SMS. Dette er det informert om på laderen.
Vennligst kontakt kundeservice på telefon, e-post eller chat for å aktivere rabattkoden.
Det hender at verifiserings-e-posten havner i din søppelpost/spamfilter og anbefaler deg å titte der. Det er også lurt å sjekke om e-postadressen er stavet riktig. Dersom du ikke har mottatt en verifiserings-e-post innen 10 minutter – ta kontakt med kundeservice på telefon, e-post eller chat.
Ulike bilmodeller tilbyr ulike ladekontakter som kan benyttes ved hurtiglading. Alle hurtigladere har ett CCS og CHAdeMO uttak. Undersøk derfor hvilken ladekontakt din bil tilbyr. Er du ikke sikker kan du ta kontakt med din billeverandør eller med kundeservice på telefon, e-post eller chat for veiledning.
Ved AC-lading må du ha Type 1 eller Type 2 kontakt for å lade. Her er det ombordladeren din som bestemmer effekten hvor det per dags dato er 22 kW som er maks effekt. Sjekk hva din ombordlader kan ta av makseffekt.
Ved DC-lading (hurtiglading) må du ha CHAdeMO eller CCS ladekontakt for å kunne lade. Effekten her er høyere enn AC lading, og varierer fra bil til bil. DC lading kan gi alt fra 40 kW til 300 kW effekt. Alle hurtigladere har fastmonterte CHAdeMO og CCS kabler som må benyttes.
Du kan bestille flere ladebrikker til flere personer i Fortum Charge & Drive-appen. Har du et stort firma med mer enn 15 ladebrikker, må du ta kontakt med kundeservice.
Ladebrikke koster 69 kroner per stykk.
Slik starter du en ladeøkt i appen:
1. Koble ladekabelen til bilen
2. Gå inn på Appen
3. Velg Kart
4. Trykk på ønsket ladestasjon
5. Start lading
6. Trykk deg inn på relevant ladestasjonsnummer (fire siffer)
7. Start lading
Du kan registrere flere betalingskort, og selv velge hvilket som skal belastes ved lading på Fortum Charge & Drive ladestasjoner.
Dersom du har en rødvarseltrekant, sjekk om du har koblet ladebrikken din til en betalingsmetode. Er betalingsmetoden koblet til ladebrikken, og du fortsatt har en varseltrekant - vennligst ta kontakt med kundeservice.
Fortum Charge & Drive er etablert i flere land og du kan ved hjelp av kartet i appen finne tilgjengelige ladestasjoner i Norge, Sverige og Finland. For å kunne lade i andre land enn Norge, er det viktig å endre betalingsmetode fra faktura til betalingskort.
Lynlader tilbyr en effekt mellom 75 - 300 kW, mens hurtiglading tilbyr en ladeeffekt på 50 kW.
Alle offentlige ladere er lisensiert ut som gjør at andre aktører kan tilby lading på disse ladestasjonene.
Fortum Charge & Drive samarbeider med Recharge, Kople og Oslo kommune hvor Fortums ladebrikker kan benyttes for å lade på disse stasjonene.
Du kan enkelt aktivere en lader ved å plassere ladebrikken på merket område. Se bruksanvisningen på ladestasjonen for veiledning.
Dette betyr at det har vært en ladeøkt som ikke har blitt belastet fra ditt betalingskort. Vennligst kontakt kundeservice.
Det er ikke mulig å reservere en lader i appen. Men dette vil muligens være en tjeneste vi kan tilby i fremtiden.
Vennligst ta kontakt med kundeservice for å melde tap av ladebrikke. Din ladebrikke vil bli deaktivert og slettet fra din bruker og en ny ladebrikke kan bli sendt til ønsket adresse.
Du kan legge til en ladebrikke i appen ved å følge disse stegene i Fortum Charge & Drive-appen:
1. Profil
2. Ladebrikker
3. Registrer ladebrikke
4. Skriv in ladebrikkenummer
Din ladebrikke er på vei og skal bli levert gjennom Posten Norge innen to uker fra bestillingsdato. Ta kontakt med kundeservice dersom du ikke har mottatt ladebrikke innen leveringstiden.
Ditt personvern er viktig for Fortum Charge & Drive. Vennligst besøk vår Personvernerklæring – Fortum Charge & Drive for mer informasjon.
Er du Fortum-kunde og har spørsmål om betaling, fakturaer, eller hvordan bruke ladeappen eller ladebrikken? Kontakt Fortum Charge & Drive på 22 55 54 24 hverdager mellom kl 8 og 17.
Ved spørsmål eller problemer knyttet til ladestasjonene, må du ta direkte kontakt med ladeoperatøren. Se etter om det er Kople eller Recharge som er ladeoperatør for laderen.