Vi bruker dine personopplysninger til forhåndsdefinerte formål på grunnlag av avtale, samtykke, juridisk forpliktelse og berettiget interesse. Vi bruker dine personopplysninger til følgende formål:
3.1 Tjenestelevering og kundeservice
Vi samler inn og bruker personopplysninger om deg til å behandle bestillinger, levere produkter og tjenester, utøve kundeservice og behandle innbetalinger, avtaler og transaksjoner.
Opplysningene som er nødvendige for å kunne levere tjenester, varierer ut fra hvilket produkt eller hvilken tjeneste det er snakk om. Nettbaserte tjenester kan kreve at brukeren bekrefter sin identitet, mens strømavtaler krever at vi måler forbruket. Vår kundeservice håndterer forespørslene og meldingene dine for å hjelpe deg. Kundeservice kan også tilby deg den optimale kontraktstypen for deg. Vi kan kommunisere med deg via telefon, e-post, SMS, chat, automatiske samtaler og andre digitale kanaler, inklusive sosiale medier.
Avtalen er vanligvis grunnlaget for å behandle dine opplysninger i forbindelse med levering av tjenester og kundeservice. Dersom det er påkrevd ved lov, kan vi be om ditt samtykke til å levere enkelte tjenester, for eksempel tjenester basert på sted.
3.2 Salg, markedsføring og interessekommunikajon
Vi kan kontakte deg via markedsføring selv om du ikke er kunde hos oss. Vi vil be om samtykke til å kontakte deg når det er påkrevd etter loven, ellers tar vi kontakt med deg ut fra berettiget interesse. Vi kan sende automatisert elektronisk markedsføringskommunikasjon uten samtykke som gjelder ditt kundeforhold eller din profesjonelle relasjon til oss, og bruke tradisjonelle markedsføringskanaler (for eksempel post, telefon, dørsalg) dersom dette er tillatt etter lokal lovgivning. Vi arrangerer også lotterier og konkurranser.
I tillegg til vår egen markedsføring og vårt eget salg bruker vi salgs- og markedsføringspartnere som kan kontakte deg om våre produkter og tjenester på grunnlag av egne kundelister, eller selge våre produkter og tjenester i sine egne lokaler.
Nedenfor kan du lese mer om de forskjellige typene markedsføring. Du kan lese om hvordan du styrer markedsføringspreferansene dine under punkt 10.
3.2.1 Kundemarkedsføring
Kundemarkedsføring er automatisert elektronisk markedsføring som sendes uten samtykke til eksisterende kunder og bedriftskunder i de landene der denne praksisen er tillatt.
Til våre forbrukerkunder som har bestilt våre produkter og tjenester, sender vi regelmessig tilbud og informasjon om produkter og tjenester som er relevant for kundeforholdet. Vi sender denne kommunikasjonen til den kontaktadressen (telefon eller e-post) du har oppgitt i forbindelse med kundeforholdet.
Til våre bedriftskunder (ansatte hos våre eksisterende og mulige bedriftskunder og forretningspartnere og andre interessenter) sender vi tilbud og informasjon om produkter, tjenester, markedsføringsarrangementer og tjenester som er relevante for deres yrkesrolle. Vi sender denne kommunikasjonen til bedriftens kontaktadresse, som vi har fått fra kunden, bedriften eller en offentlig kilde.
3.2.2 Samtykkebasert markedsføring
Vi sender automatisert elektronisk markedsføring og nyhetsbrev til deg dersom du abonnerer på det. Denne markedsføringen kan inneholde informasjon om produkter og tjenester fra alle selskaper i Fortum-konsernet, eller om produkter og tjenester fra partnere. Vi kan også innhente tillatelse til markedsføring på vegne av våre partnere.
3.2.3 Tradisjonelle markedsføringskanaler
Vi kan bruke tradisjonelle markedsføringskanaler (post, telefon, dørsalg) for å kontakte deg om våre produkter eller tjenester og produkter og tjenester fra våre partnere, med mindre du har sperret for bruk av dine kontaktopplysninger.
3.2.4 Elektronisk markedsføring
Vi annonserer våre produkter og tjenester på nettet til brukere som besøker nettstedet vårt eller våre partneres nettsteder, ved å plassere gjentagende målrettede informasjonskapsler (retargeting cookies) eller piksler på nettstedene som gjør det mulig for oss (eller en tredjepart som opptrer på vegne av oss) å vise Fortums annonser til den samme brukeren i et annet nettverk. For å kunne nå frem til deg i sosiale medier kan vi bruke ditt telefonnummer eller din e-postadresse, med mindre du har sperret dem for markedsføringsformål. Til markedsføring i mobile applikasjoner kan vi bruke data vi har samlet inn om din bruk av applikasjonen, og dine CRM-data. Vi kjøper også annonsetjenester fra eksterne selskaper som retter sin virksomhet mot målgrupper som er relevante for Fortum, med annonser for Fortums produkter og tjenester. I slike tilfeller behandler ikke Fortum dataene. Les mer om annonseringspraksiser i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
3.2.5 Hvilke data som brukes til å optimalisere salg og markedsføring ("profilering")
Til markedsføring og annonsering bruker vi data som er samlet inn under kundeforholdet og fra kundeundersøkelser, data om nettatferd og avledede data som for eksempel forutsier brukernes interesser. På grunnlag av disse dataene kan vi gjøre markedsføringen mer relevant og effektiv samt sende deg bedre tilpassede tilbud. Et eksempel på avledede data er et segment som forteller oss at brukeren sannsynligvis bor i en forstad eller et rekkehus. Du kan også motta målrettede tilbud, for eksempel fordi du nettopp har flyttet.
3.2.6 Relasjoner til interessenter
Vi håndterer relasjoner til interessenter ved å kommunisere om relevante emner og markedsføre arrangementer. Kommunikasjon sendes til de kontaktadressene vi har registrert.
3.3 Utvikling av produkter og tjenester
Vi behandler personopplysninger for å kunne forbedre og utvikle tjenestene til kundene, for å kunne støtte beslutninger i forbindelse med virksomheten og for å kunne vurdere kundenes tilbakemeldinger og behov. Grunnlaget for å behandle opplysninger i forbindelse med utvikling av produkter og tjenester er berettiget interesse. Dette gjøres for eksempel ved å innhente tilbakemeldinger direkte fra brukerne, ved å bruke data som er generert fra bruken av våre tjenester i analyser, eller ved å teste systemfunksjonalitet med midlertidige utvalgsdata.
Databehandling for utvikling av våre produkter og tjenester skjer normalt med avidentifiserte data i den grad det er mulig. Når vi samler inn kontaktopplysninger i forbindelse med undersøkelser eller intervjuer, kan vi informere om bruken av kontaktopplysningene. Noen ganger kan vi bruke utvalg av reelle data, for eksempel for å teste funksjonen til systemene våre.
I analyser behandler vi ikke data som kan identifisere personer, men vi samler store mengder data om bruken av tjenestene for å kunne lage statistiske modeller, rapporter, prognoser og trendanalyser til støtte for beslutninger i virksomheten, lage analyser om tjenestenivåer / ytelsen til tjenestene og beregne kundesegmenter som brukes til å forbedre salg og markedsføring, som beskrevet i under punkt 3.2.5.
3.4 Juridiske forpliktelser
Vi behandler personopplysninger for å kunne overholde våre juridiske forpliktelser, for eksempel regnskaps- og skattelovgivning og lovgivning mot hvitvasking av penger.
3.5 Forsvare juridiske rettigheter og garantere sikkerheten til våre tjenester og kunder
Vi bruker personopplysninger for å forsvare og sikre våre rettigheter og våre kunders rettigheter. Grunnlaget for å behandle opplysninger til forsvar mot rettskrav, innkreving av gjeld, kredittvurdering, informasjonssikkerhet og bekjempelse av bedrageri og misbruk er typisk berettiget interesse. Personopplysninger behandles for å ivareta sikkerheten for både kunden og våre produkter og tjenester. Dette skjer for eksempel gjennom å ha tilgangslogger og sikkerhetskopier.