Avtalevilkår for Spot Smart

Gyldig fra 29.01.2024

1. PARTENE

LEVERANDØR:

Navn: Fortum Strøm AS

Adresse: Postboks 184 Skøyen, 0212 Oslo

Organisasjonsnummer: 982 584 027

E-post: kundeservice@fortum.com

KUNDE:

Forbrukeren som inngår denne strømavtalen med Leverandøren.

Standardvalg for kommunikasjon mellom Leverandør og Kunden er e-post og SMS, men Kunden har mulighet til å reservere seg mot elektronisk kommunikasjon ved å kontakte Leverandørens Kundeservice.

Kontakt med Kundeservice

Web: https://strom.fortum.no/kundeservice

Epost: kundeservice@fortum.com

2. LEVERANSESTED

Leverandøren vil levere strøm i henhold til denne avtalen til avtalt leveransested, basert på opplysninger om målepunktadresse og målepunkt-ID som oppgis av Kunden. Leveransen starter etter avtale, se også punkt 4.4 nedenfor.

3. PRODUKT OG PRISER

3.1 Produktbeskrivelse

Produktnavn:
Spot SMART

Avtaletype:
Spotpris time for time, se nærmere om pris under punkt 3.2 nedenfor

Avtalen omfatter levering av strøm som følger spotprisen i markedet uten påslag, og utvidet tilgang til funksjonene på Min side og i Mitt Fortum-appen, som inkluderer oversikt over personalisert forbruk, egne kostnader og fakturaer, følge med på spotprisen time for time, eventuell nettleie og eventuell strømstøtte, optimalisert lading av elbil, og innsikt og råd som kan bidra til å redusere strømregningen. Kunden kan gi andre personer tilgang til opplysningene og funksjonene i Mitt Fortum-appen og på Min side. Se nærmere beskrivelse av funksjonene under punkt 3.6 nedenfor.

Med denne spotprisavtalen betaler Kunden for sitt forbruk avregnet etter spotprisen som gjelder for sitt prisområde i den timen strømmen blir forbrukt. Kostnaden vil da variere med forbruk og spotprisen time for time. Det er per i dag fem prisområder (NO 1 – 5) i Norge, og det kan være betydelig forskjeller i spotpris i de forskjellige prisområdene. Variabler som blant annet nedbør, vind, temperatur, produksjon og forbruk i området vil påvirke spotprisen. Spotprisavtaler er avtaler med størst sannsynlighet for prissvingninger, ettersom prisen endres hver time og vil i perioder være enten dyrere eller billigere enn fastprisavtaler.

3.2 Priser

Produkt spot:
Gjeldende områdepris per kWh (spotpris Nord Pool) time for time pluss merverdiavgift*

Fastbeløp:
99 kroner per Målepunkt-ID per måned inklusiv merverdiavgift*

Påslag:
Denne avtalen har ikke påslag.

*Unntatt for områder (Troms, Finnmark og Nordland) som er fritatt for merverdiavgift.

Elsertifikater dekkes av Leverandøren for kunder som ikke er fritatt for elsertifikater. Husholdningskunder i Finnmark og enkelte kommuner i Nord-Troms (Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) er fritatt fra elsertifikater.

Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av Kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Se nærmere i punkt 3.4.

3.3 Fakturering av strøm

Fakturering skjer etterskuddsvis månedlig basert på reelt eller estimert forbruk i henhold til Leverandørens til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner, og for øvrig i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk.3.4 Fakturering av nettleie

Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av Kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom Leverandøren har en avtale med Kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil Leverandøren fakturere Kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Kunden gir Leverandøren fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for eventuell gjennomfakturering av nettjenester. En liste med nettselskaper som Leverandøren har en avtale med finnes på Leverandørens hjemmesider.

3.5 Betalingsbetingelser

Betalingsfrist faktura:
14 dager etter fakturadato

eFaktura:
Gebyrfritt

Papirfaktura:
7 kroner per papirfaktura, inklusiv merverdiavgift*

Leverandøren anbefaler elektronisk fakturering (eFaktura). Oppretter Kunden ikke eFaktura, blir fakturaen tilsendt per post og det vil tilkomme et tillegg for papirfaktura. Tillegget blir ikke belastet ved første fakturering.

Dersom Kunden ikke betaler innen betalingsfristen, skal Kunden varsles skriftlig per e-post og/eller SMS eller brev dersom Kunden har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon, og gis minst ytterligere 14 dagers betalingsfrist fra det tidspunkt da varselet ble sendt.

Enhver innbetaling fra Kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring Leverandøren har på Kunden, med mindre partene skriftlig har blitt enige om noe annet.

Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter forfall angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.

3.6 Nærmere om tjenester som inngår i produktet

I tillegg til strømleveransen får Kunden tilgang til flere funksjoner på Min side og i Mitt Fortum-appen, hvor den kan opprette flere brukertilganger, få oversikt over personalisert forbruk, påløpte egne kostnader og fakturaer, oversikt over spotprisen time for time, nettleie og eventuell strømstøtte dersom det foreligger gjennomfakturering med Kundens nettselskap, optimalisert lading av elbil, innsikt i forbruksmønstre og råd som kan bidra til å redusere strømregningen, samt optimalisert varmestyring.

Dersom Leverandøren eller dens underleverandører beslutter å avslutte levering av enkelte funksjoner som inngår i denne avtalen, kan Leverandøren erstatte disse med liknende funksjoner som gir Kunden samme eller bedre resultat. Kunden skal varsles om denne endringen i samsvar med punkt 10.3 nedenfor, og står i et slikt tilfelle fritt til å si opp avtalen. Bestemmelsen er ikke til hinder for at Leverandører inkluderer nye funksjoner på Min side eller i Mitt Fortum-appen uten merkostnader for Kunden.

Kunden vil gjennom denne avtalen få tilgang til mer avanserte funksjoner i Mitt Fortum-appen, herunder optimalisert lading av elbil. Slike funksjoner kan gi Kunden muligheten til å påvirke egne forbruksmønstre og med dette spare strøm og penger. Eventuelle besparelsesestimater gitt til Kunden i Mitt Fortum-appen og på Min side indikerer kun potensielle besparelser. Leverandøren garanterer derfor ikke at Kunden vil oppnå faktiske besparelser i det enkelte tilfellet. Kundens faktiske kostnader for strømforbruket vil avhenge av en rekke ulike faktorer, for eksempel når strømmen brukes, den faktiske markedsprisen på strømmen på forbrukstidspunktet og Kundens bruksmønster. Flere funksjoner avhenger av data som Kunden selv oppgir. Dersom Kunden velger å ikke oppgi egne opplysninger, brukes statistiske verdier som kan gi mindre nøyaktig informasjon til Kunden.

Funksjoner som er basert på en tilkobling til Kundens elbil, varmeelementer og annet utstyr forutsetter at disse er kompatible med de til enhver tid tilgjengelige funksjonene. På Leverandørens nettsted er oppført hvilke bilmerker og hvilke strømstyringsprodukter som er kompatible. Leverandøren arbeider kontinuerlig med å forbedre og oppdatere tilgjengeligheten, men er ikke forpliktet til å oppdatere funksjonene innen en viss tidsramme basert på endringer i for eksempel ladesystemene til ulike bilmerker, oppdateringer av ulike varmeovn-modeller eller lignende. Leverandøren er på ingen måte ansvarlig for eventuelle kostnader eller mulige tap som Kunden eller tredjeparter pådrar seg som følge av Kundens bruk av funksjonene utover det som følger av gjeldende ufravikelig lov.

For å kunne ta i bruk funksjonene i Mitt Fortum-appen, må Kunden laste ned og installere appen, samt godta appens bruksvilkår. Tilgangen til funksjonene i Mitt Fortum-appen og på Min side inngår i denne avtalen, slik at Kunden faktureres hele fastbeløpet, selv om den velger å ikke ta appen, eller enkelte funksjoner i appen i bruk.

Det er ikke mulig for Partene å avslutte deler av denne avtalen, og videreføre avtalen angående andre deler. Ved oppsigelse av avtalen eller leverandørskifte vil tilgang til dataene og anbefalingene i funksjonene på Min side og i Mitt Fortum-appen opphøre fra samme dag.

4. PARTENES PLIKTER OG AVKLARINGER VED BESTILLING MV. TIDSPUNKT FOR OPPSTART

4.1 Opplysninger før avtaleinngåelse

Kunden skal gi de opplysninger om anlegget som Leverandøren trenger for at avtalen skal kunne inngås, herunder fødselsnummer, faktura- og anleggsadresse, målepunkt-ID og e-postadresse/mobilnummer. Kunden er selv ansvarlig for at Leverandøren til enhver tid har oppdaterte kontaktopplysninger på Kunden. Leverandøren skal legge til rette for at Kunden enkelt kan oppdatere og gi nødvendige opplysninger.

Leverandøren samler inn og behandler Kundens personopplysninger som er nødvendig for å levere tjenesten i henhold til avtalen.

Data, for eksempel ladestatus, tidspunkt for lading og plassering, og bruksmønstre som påvirker bilens ladeegenskaper eller annet av Kundens utstyr, vil kun bli delt med tredjeparter hvis det er nødvendig for å levere tjenesten.

Leverandørens personvernerklæring inneholder informasjon om Kundens rettigheter og hvordan Leverandøren behandler Kundens personopplysninger. Erklæringen er til enhver tid tilgjengelig på Leverandørens nettsider.

4.2 Kredittvurdering

Leverandøren foretar normalt kredittvurdering av Kunden ved avtaleinngåelsen, så fremt Leverandøren praktiserer etterskuddsvis fakturering. Ved vurdering av kredittverdighet, kan Leverandøren, foruten offentlig tilgjengelige opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer. Leverandøren kan avvise en bestilling eller kreve sikkerhetstillelse fra Kunden dersom Kunden ikke oppfyller Leverandørens krav til kredittverdighet.

4.3 Leverandørskifte

Hvis inngåelse av denne avtalen innebærer skifte av strømleverandør, skal Leverandøren på vegne av Kunden iverksette et leverandørskifte og Kundens eksisterende strømavtale opphører, med mindre annet er uttrykkelig avtalt. Kunden er selv ansvarlig for oppfyllelse av avtalen med tidligere strømleverandør for eventuelle konsekvenser av oppsigelse, for eksempel dersom oppsigelsen utløser bruddgebyr etter den tidligere avtalen.

4.4 Startdato og førtidig oppstart

I de tilfeller Kunden har 14 dager angrerett, dvs. når avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenom faste forretningslokaler (se punkt 9), kan ikke startdato for levering av strøm under avtalen være før angrefristen har utløpt, med mindre Kunden uttrykkelig ber om at leveringen skal starte opp før angrefristen har utløpt på et varig medium. Hvis Kunden ber om slik førtidig oppstart vil Kunden være ansvarlig for rimelige kostnader frem til Kunden benytter angreretten, se punkt 9.3 tredje avsnitt.

5. MÅLE- OG AVREGNINGSFEIL. ETTEROPPGJØR.

5.1 Avvik ved håndtering av måledata eller avvik ved fakturering

Leverandøren avregner forbruket etter forbruksdata mottatt fra Elhub. Ved avvik ved håndtering av måledata, eller avvik ved fakturering som innebærer at det er betalt for lite eller for mye kan Leverandøren eller Kunden kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling i samsvar med det til enhver tid gjeldene regelverk.

Etteroppgjør i form av tilleggsbetaling eller tilbakebetaling kan skje med virkning inntil tre år tilbake i tid, fra feilen ble oppdaget. Leverandøren kan likevel ikke kreve tilleggsbetaling fra Kunden dersom feilen skyldes forhold hos Leverandøren eller noen som Leverandøren svarer for, og Kunden var i aktsom god tro. Leverandøren svarer uansett ikke for feil eller forhold hos nettselskapet.

5.2 Feil på måler, feil måledata. Forholdet til nettselskapet

Kunden må rette krav om retting av feil ved måledata direkte til nettselskapet, som er ansvarlig for målingen. Kunden må selv be nettselskapet om en eventuell kontroll av måler.

6. FLYTTING

Denne avtalen gjelder kun for den spesifikke målepunktadressen og målepunkt-ID som ble avtalt som leveransested etter punkt 2 ovenfor. Dersom Kunden flytter, må Kunden inngå en ny strømavtale for det nye leveransestedet (nytt målepunkt-ID). Kunden som ikke ønsker å videreføre avtalen på opprinnelig leveransested må si opp avtalen i tråd med avtalens bestemmelser om oppsigelse.

7. AVSLUTNING AV AVTALEN

Kunden kan si opp avtalen med 14 dagers skriftlig varsel. Oppsigelsesfristen for Kunden på 14 dager gjelder likevel ikke hvis kunden inngår avtale med en ny strømleverandør. Da opphører avtalen fra tidspunktet den nye strømleverandøren starter leveransen overfor Kunden.

Leverandøren kan tidligst si opp leveransen 30 dager etter at kunden er varslet på SMS og/eller e-post eller ved ordinær post dersom kunden har reservert seg mot elektronisk kommunikasjon. Leverandøren skal i varselet informere Kunden om hva som er årsaken til oppsigelsen.

Hver av partene kan heve avtalen dersom den annen part vesentlig misligholder sine plikter etter avtalen. Dersom Leverandøren vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen, kan Kunden heve avtalen med umiddelbar virkning.

Ved betalingsmislighold fra Kundens side kan Leverandøren heve avtalen med umiddelbar virkning forutsatt at Kunden har fått 14 dagers utsatt betalingsfrist etter punkt 3.5 andre avsnitt.

8. OVERDRAGELSE AV AVTALEN

Denne avtalen kan overdras av Leverandøren til en annen strømleverandør forutsatt at denne avtalens betingelser og vilkår videreføres. Kunden skal varsles minst 30 dager før overdragelse kan skje. Kunden kan uansett si opp avtalen med 14 dagers varsel i henhold til punkt 7 første avsnitt.

Kunden kan ikke overdra avtalen uten Leverandørens samtykke.

9. ANGRERETT

9.1 Kundens rett til å gå fra (angre) avtalen

Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, typisk ved salg over internett, på stand eller ved telefon- eller dørsalg, har Kunden etter reglene i angrerettloven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å grunngi dette. Virkningene av at angrerett gjøres gjeldende er regulert i angrerettloven. Angrefristen utløper 14 dager regnet fra dagen etter avtalen er inngått eller fra det tidspunkt Kunden har mottatt informasjon om angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, søndag eller helligdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrerett gjelder ikke ved tilknytning av nye leveransesteder til en eksisterende avtale.

9.2 Utøvelse av angrerett. Angreskjema

Dersom angrerett gjøres gjeldende, må Kunden på en entydig måte opplyse Leverandøren om at Kunden velger å gå fra avtalen. Angreretten kan gjøres gjeldende ved å bruke standardisert angreskjema, men melding kan også gis på annen måte, eksempelvis per e-post eller brev. Leverandørens angreskjema kan lastes ned her, og følger også vedlagt ved avtaleinngåelse eller ved ordrebekreftelse på varig medium.

Angrefristen anses overholdt dersom Kunden har sendt slik melding før utløpet av angrefristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende i tide, og meldingen bør derfor sendes skriftlig.

9.3 Konsekvenser ved bruk av angrerett

Ved bruk av angreretten opphører Kundens plikt til å betale for fremtidig strømleveranse og Leverandørens plikt til å levere strøm.

Benytter Kunden angreretten før leveransen har startet, annulleres bestillingen.

I tilfeller hvor leveransen har startet og Kunden utøver angrerett, vil Leverandøren avslutte leveransen i henhold til Elhubs markedsprosesser, dvs. i løpet av tre virkedager fra melding er mottatt hos Leverandør. Kunden vil bli overført til leveringspliktig strøm fra sitt nettselskap, om ikke Kunden sørger for å inngå ny strømavtale med en annen strømleverandør. Hvis Kunden i dokumenterbar form, uttrykkelig har bedt om oppstart av strømleveransen før angrefristen på 14 dager er utløpt på et varig medium, og deretter har brukt angreretten, skal Kunden betale et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert frem til leveransen avsluttes.

10. ENDRINGER I PRIS OG VILKÅR

10.1 Prisjustering

Leverandøren kan justere prisen på produktet (påslag og/eller fastbeløp og/eller fakturagebyr) som følge av markedsmessige forhold, økte kostnader eller endringer som følger av lov eller forskrift.

10.2 Endringer i øvrige vilkår

Leverandøren kan gjøre endringer i vilkårene dersom endringer utelukkende er til gunst for Kunden, eller dersom endringen er nødvendig som følge av krav fastsatt i lov eller forskrift. Leverandøren kan også endre vilkårene i avtalen til ugunst for Kunden. I slike tilfeller har Kunden rett til å gå fra avtalen med skriftlig varsel senest tre virkedager før tidspunktet endringene trer i kraft i henhold til pkt. 10.3 nedenfor.

10.3 Varsel om endringer i vilkår og pris

Endring i pris eller avtalevilkår kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at skriftlig varsel er sendt direkte til Kunden. Varselet skal inneholde opplysninger om at Kunden, for ikke å bli bundet av nye vilkår, må si opp avtalen senest tre virkedager før tidspunktet endringene trer i kraft. Varselet skal også inneholde en påminnelse om at Kunden uansett kan si opp avtalen med 14 dagers skriftlig varsel etter varselets dato, også etter at endringene er trådt i kraft.

11. TVISTER

11.1 Klage til Elklagenemnda. Domstolsbehandling.

Dersom det oppstår en tvist mellom Kunden og Leverandøren, kan Kunden bringe tvisten kostnadsfritt inn for Elklagenemnda, eller domstolene. Elklagenemndas vedtak er rådgivende for partene. Ved vedtak som gir Kunden helt eller delvis medhold, skal Leverandøren gi begrunnet melding til Kunden og nemnda innen 30 dager dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.

11.2 Virkningene av klage til Elklagenemnda

Så lenge en tvist er til behandling i Elklagenemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene. Dette gjelder likevel ikke dersom det har gått mer enn seks måneder fra klagen er mottatt og sekretariatet ennå ikke har lagt frem saken for nemnda. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn for nemnda. En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.

11.3 Lovvalg

Vilkårene i denne avtalen er underlagt og skal fortolkes i samsvar med norsk rett.

12. MOTSTRID

Ved en eventuell motstrid mellom lover og forskrifter og vilkårene i denne avtalen, skal lover og forskrifter ha forrang.